fredag 24 december 2010

10-m sändare labbmiljö

Då påbörjar arbetet med att bygga om och bygga ut vår nuvarande RU0 repeater med dess 2-m länkradio till att kompletteras med en 10-m sändare. Den nuvarande repeatern scannar efter 2-m repeatrar som vill öppna och länka in mot länkningen mot RU0 så jag måste sätta upp en kanal som stoppar på signal från 10-m mottagarens länksändare.

När denna kanal (145.475) känner av bärvåg och 1750Hz ton ska repeatern öppna. När repeatern öppnar på just denna länkkanal ska även 10-m sändaren starta. Däremot ska inte 10-m sändaren starta ifall annan kanal öppnat repeatern. Så det krävs lite logik för att får till detta.

Som tur är var använder systemet RLM PC-baserad repeaterlogik så det mesta går att programmera och ställa in så det fungerar som tänkt men lite elektronik blir det i det i alla fall.

För att kunna bygga upp och testa detta letade jag fram min gamla testrigg för RLM utveckling bestående av en repeater med länkradio samt interfacelektronik. Fick även användning för min antika datorsamling där jag fann en gammal dator med LPT port och DOS operativ.


Bilden visar testmiljön med 70cm-Repeater och länkradion för 2-m längst upp, dator med RLM till höger, Interface till vänster längst fram och nytillskottet Yaesu FT-100 10-m sändare längst in. Tog en stund att få labbprylarna att fungera korrekt efter många år i vila.


Testmiljö, RLM Interface med lysdioder för varje port samt ljudmixer

/ Peter Hansson, SM2UMH

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar