tisdag 21 december 2010

10-m Mottagaren

Nu ska den nyinköpta PR radion TTI TCB-1100 modifieras och kontrolleras för att tjänstgöra som mottagare vår repeater. Radion beställdes från Limmared och kostade 1395kr vilket jag tycker är ett bra pris där man får väldigt mycket radio för pengarna. Blev positivt överraskad då jag packade upp den då det mesta verka hålla fin kvalitet. Kopplade även upp den till radio test instrument och alla värden ser bra ut både vad det gäller mottagning och sändning.
Denna radio har även subtonsstöd CTCSS som kommer användas för att undvika onödiga störningar på repeatern vid konditioner.

Vid leverans så är radion begränsad till 27-Mhz bandet så det första jag fick göra var en enkel modifikation för att få upp den i 29-Mhz. Sedan letade jag fram en logik-signal som ändras när Squelchen öppnar. Denna signal ska användas för att aktivera 2-m länksändaren när mottagaren får insignal.


Bilden ovan visar modifiering av radion. Första ringen visar kabeln för squelchsignalen och den andra ringen visar ett motstånd som fick flyttas för att få åtkomst till frekvensband IX som går upp till 30Mhz.




Sådärja, nu kan radion ställas till rätt frekvens och det är 29.580 för RX och 29.680 för TX till att börja med. Sen får vi se om det blir någon ändring. Subtonsdekodern har jag ställt på nr 01 (67Hz) just nu.

Då är det dags för intrimning av mottagaren...


Ja här fanns det inte så mycket att göra. Hörbar signal ner till -128dBm och squelchen öppnar vid -120dBm. Det är mycket goda data så jag lämnar det oskruvat.

Jag då var det bara att skruva ihop då och börja med 2m länksändaren. Det blir betydligt mera jobb med den...

/Peter 2UMH

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar