onsdag 22 december 2010

Färdigställning av mottagaren

Nu ska 10-mottagaren och 2-m länksändaren kopplas samman.

Ljudet från mottagaren ska till sändaren och SQ på mottagaren ska nyckla sändaren.

Eftersom 2-m radion tar så pass mycket ström i standby (0.7A) så valde jag att nyckla hela strömförsörjningen till sändaren. Den startar upp snabbt och bra ändå. Så ett kraftigt relä som klarar några ampere får sköta tillkopplingen. Via en transistor så styr Squelchen på mottagaren reläet så det drar vid signal in. Här kommer jag ev. komplettera med en watchdog som slår ifrån sändaren om den varit aktiv i några minuter men ska diskutera detta med mina byggarkollegor först om det är nödvändigt.

Ljudet från mottagaren anpassade jag med ett par motstånd till sändarens mikingång men vid första test lät det fruktansvärt svagt och dovt så det blev till att plocka isär sändaren igen. Efter lite justering av deviation så blev ljudkvalitén klart godkänt. Ställt in sändaren på 4kHz deviation nu.

Kopplingslåda med relä

Den färdiga testade och intrimmade 10-m mottagaren med 2-m länksändare.

Så då ska jag bara koppla in ett 6A nätagg som jag köpt på Clas Ohlsson och sedan ska detta så småningom lämnas över till SM2SXA Urban för vidare konstruktion. Han kommer ordna med ett isolerat, uppvärmt och väderbeständigt apparatskåp för utrustningen. Sedan ska antenn upp, mm. Blir nog ett vårprojekt.

Nästa steg för mig är att ta mig ann sändaren som ska sammakopplas med vår befintliga repeater. Det blir en utmaning... Återkommer...

/ Peter Hansson, SM2UMH

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar